KUIDAS SAADA TAGASI OMA AUSTRAALIA PENSIONIFOND
Kui lahkud Austraaliast, on sul õigus tagasi nõuda pensionifondi kogunenud raha. Austraalias kutsutakse seda nimega “Superannuation”. Paljud Austraalias töötanud eestlased pole sellest aga teadlikud ning nii jäädakse ilma tuhandetest dollaritest.
Pensionifondi maksete tegemine on Austraalias tööandjatele kohustuslik kõikide töötajate puhul, kes teenivad rohkem, kui 450 dollarit kuus. Tööandja on kohustatud maksma 9.25% palgast sinu valitud fondi (kui ise ei vali, siis tööandja maksab enda valitud fondi). Seda ei võeta maha sinu palgast, vaid makstakse tööandja poolt. Austraalias Working Holiday viisaga käijate keskmine maksutagastus on umbes 3380 AUD.
Kuidas saada tagasi oma pensionifond
Sinu pensionifond asub algselt sinu poolt määratud ühes või mitmes fondis. Kui sa pole peale viisa lõppu 6 kuu jooksul ise palunud fondil raha vabastada Austraalia Maksuameti (edaspidi: ATO) kontole, tehakse seda automaatselt.
Pensionifondi tagasisaamiseks on kaks võimalust: kas esitada internetis avaldus DASP süsteemi kaudu või paberil. Esimene variant on kindlasti lihtsam, kiirem ning odavam, kuna internetis täites väljastab ATO sulle Certification of immigration staatuse tasuta, paberkandjal kaasnevad selle väljastamisega kulud.
Internetis avalduse esitamine:
Nagu eelnevalt mainitud, on kõige lihtsam esitada avaldus interneti teel. Ideaalis peaks kõik töötama nagu kellavärk ning avaldus saama täidetud 30 minutiga, kuid kuna e-riigi lahendused on Austraalias alles sünnijärgus, siis ära üllata, kui miski ei tööta või sa kuskilt edasi ei saa. Kui online avaldus sind ei aita, siis vaata paberil avalduse esitamise võimalust.
Ideaalis peaks asi aga toimima nii:
1. Alusta avalduse täitmisega DASP süsteemi lehel: https://applicant.tr.super.ato.gov.au/applicants/default.aspx?pid=1 Ühtlasi pane valmis kõigi tööandjate andmed, kes on sulle fondi makseid teinud. Selleks on soovitav Austraalias töötades alles hoida kõik oma payslip’id. Payslip’ide peal on kirjas ka sinu pensionifond.
2. Peale enda andmete sisestamist (nimi, sünniaasta, maksunumber, passi info jne) kontrollib süsteem, kas sa vastad tagastamise tingimustele. Positiivse vastuse korral saad avalduse täitmist jätkata. Siinkohal võib näiteks saada takistuseks see, et sa pole veel Austraaliast lahkunud või sinu viisa on ikka aktiivne. Kui su viisa on aktiivne, siis saad selle lasta tühistada täites vormi 1194, vormil täida A, C ja D osad ning saada super.hobart@immi.gov.au. Kui viisa on tühistatud, peaksid saama jätkata avalduse täitmist. Kui asud veel Austraalias, siis saad avalduse lihtsalt salvestada ning jätkata selle täitmist, kui oled riigist lahkunud ja viisa on aegunud.
3. Kui oled teisest sammust edasi saanud, otsib süsteem kas ATO-l on juba mingid andmed sinu fondide kohta. Kui sellised andmed leitakse, saad jätkata avalduse täitmist iga fondi kohta. Kui selliseid andmeid ei leita, siis saad ise iga fondi kohta andmed täita, mis siis fondidele ja ATO-le saadetakse.
4. Kui kõik andmed on korrektsed, siis nii fondid kui ATO vaatavad sinu andmed üle ning peaksid saama pangatšeki 28 päeva jooksul (Eestisse jõuab see arvatavasti kauem). Kui fond või ATO vajab lisaandmeid, siis nad võtavad sinuga ühendust.
5. DASP süsteemis sa ei näe oma avalduse staatust, selleks pead ise otse fondi või ATO-ga ühendust võtma.
Paberil avalduse esitamine:
1. Tõmba alla ja täida Application for a departing Australia superannuation payment: vorm, mille leiad siit: https://www.ato.gov.au/uploadedFiles/Content/CAS/downloads/spr7204application.pdf.
2. Kui sa taotled tagasi rohkem kui 5000$, siis vajad lisaks Certification of immigration status (form 1194) tõendit. Selle leiad juhenditega siit: http://www.immi.gov.au/forms/Documents/1194.pdf. Kui oled Austraaliast lahkunud enne viisa lõppemist, siis selle vormiga saad lasta viisa tühistada. See on vajalik, et pensionifondi kätte saada.
3. Pane valmis järgnevad dokumendid:
- Kõigi tööandjate andmed, kes on sulle fondi makseid teinud. Selleks on soovitav Austraalias töötades alles hoida kõik oma payslip’id. Payslip’ide peal on kirjas ka sinu pensionifond.
- Viisa tõend, ehk viisa e-mail, mis sulle saadeti.
4. Kõik dokumendid tuleb saata kas Department of Immigration and Citizenship, GPO Box 1496, HOBART ,TAS, 7001 AUSTRALIA või super.hobart@immi.gov.au.
5. Kui oled oma nime muutnud, siis tuleb lisaks esitada kinnitatud dokumendid (näiteks abielu tõend).
6. Kui kõik andmed on korrektsed, siis nii fondid, kui ATO vaatavad sinu andmed üle ning peaksid saama pangatšeki 28 päeva jooksul (Eestisse arvatavasti kauem). Kui fond või ATO vajab lisaandmeid, siis nad võtavad sinuga ühendust.
NB! Kui sul on mõni dokument (näiteks abielutõend) eesti keeles, siis tuleb see lasta tõlkida akrediteeritud tõlgil. Selleks on kõige mõtekam kasutada vandetõlki, sest siis ei vaja dokument enam eraldi notariaalset kinnitust. Vandetõlgid leiad siit: http://www.vandetolgid.ee
Fondi väljamakse maksustamine
Nagu eelnevalt mainitud, maksab töötandja 9.25% sinu palgast fondi. Selle väljavõtmisel maksustatakse see ATO poolt 38%. Lisaks võib sinu fond võtta 5% administratiivkuludeks. Riigile makstava 38% võtab fond ise automaatselt maha ning midagi deklareerima ei pea.
Kuna tegemist ei ole loendatava tuluga, siis tulumaksu tagastust pole võimalik taodelda ning see tuleks oma deklaratsioonist välja jätta.
Soovitused
- Hoia Austraalias olles alles kõik oma PaySlip‘id
- Vali endale üks fond ning lase kõikidel tööandjatel sellele fondile maksed teha, siis tagastamine kiirem ja lihtsam.
- Austraalias olles kontrolli fondis,t kas tööandja ikka teostab makseid sinu fondi. On esinenud juhtumeid, kus tööandja payslip‘il näitab makset, kuid reaalselt pole neid teostanud. Näide elust: http://www.smh.com.au/business/from-hard-rock-to-hard-times-cafes-collapse-owing-millions-20131026-2w8i5.html
Pangatšeki rahaks tegemine osutub Eestis probleemiks
Kahjuks toimuvad fondi väljamaksed ainult pangatšeki kujul ning ülekanded ei ole võimalikud. Kui oled Austraaliast saanud pangatšeki, siis selle vahetamine rahaks on kahjuks Eestis võimalik ainult Swedbanki klientidele. Nordea ja SEB lõpetasid nende vastuvõtmise juba 2011. aastal. Loe lähemalt: http://eesti.info/
Võimalus lasta summa kanda pangakontole on vaid siis, kui 6 kuu jooksul peale lahkumist avalduse teed ja otse fondist raha saad, kui see juba ATO kontole kantud, siis ATO väljastab ainult tšeki. Ehk soovitav on Austraalia pangakonto avatuks jätta ning 6 kuu jooksul pensionifond tagasi taodelda, peale tagasisaamist saab siis juba Transferwise või muu ülekande meetodiga raha Eesti kontole kanda.